expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

27 September, 2014

GIGITAN KUTU INI MAMPU JADIKAN ANDA SEORANG VEGETARIAN UNTUK SELAMANYA


Pernahkah anda melihat serangga ini? Ia adalah sejenis kutu yang dikenali sebagai Lone Star Tick. Kutu ini biasanya ditemui di kawasan semak belukar dan rumput yg banyak.

Apa yang istimewanya tentang kutu ini? Satu fakta yang perlu anda tahu tentangnya adalah keupayaan kutu ini menjadikan seseorang itu vegetarian seumur hidup, hanya melalui satu gigitannya. Wow!

Nama saintifik kutu ini adalah Amblyomma Americanum, dan ia membawa pelbagai penyakit, tetapi apa yang membuatkannya unik adalah ia akan untuk membuat orang yang digigitnya alah kepada daging.

Ini adalah kerana kutu ini membawa bahan yang dipanggil alpha-gal (Galaktosa-alpha-1,3-galaktosa), yang merupakan sejenis karbohidrat yang terdapat dalam mamalia bukan primat. 

Dalam keadaan normal, alpha-gal tidak hadir dalam tubuh manusia, tetapi kita boleh mencernanya tanpa kesan negatif secara semulajadi. 

Oleh itu, apabila kita makan daging yang mengandungi alpha-gal, kami mampu mencernanya tanpa sebarang masalah.

Namun, apabila alpha-gal ini memasuki aliran darah melalui gigitan kutu ini, keadaan semulajadi akan berbeza. 

Sistem imun tubuh manusia mengenalinya sebagai bahan asing dan menghasilkan antibodi untuk bertahan daripadanya. 

Antibodi ini akan kekal dalam system badan manusia. Oleh itu, setelah terkena gigitan kutu ini dan individu tersebut makan daging, badannya akan mencetuskan tindak balas alergi yang teruk. 

Mereka ini terpaksalah menjadi vegetarian seumur hidup!

No comments:

Post a Comment