expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

11 September, 2014

KERTAS SAINS UPSR BOCOR


Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) bagi kertas Sains telah ditangguhkan ke 30 September akibat dakwaan bahawa kertas itu telah bocor di media sosial hari ini.

Kertas Sains (018, 028 dan 038) yang dijadualkan pada 11 September tidak dapat dijalankan kerana kebocoran dan pendedahannya di Internet.

Kementerian Pelajaran dalam satu kenyataan hari ini berkata berdasarkan siasatan awal oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia, kandungan kertas soalan ini didapati telah bocor melalui media sosial.

"Lembaga Peperiksaan Malaysia telah membuat laporan polis bagi membantu siasatan dan tindakan akan diambil terhadap mereka yang terlibat," demikian menurut sumber itu.

Sejumlah 472.853 calon daripada 8384 sekolah di seluruh negara yang sepatutnya menduduki kertas berkenaan. Peperiksaan pada asalnya dijadualkan hari ini pada pukul 8:15-9:30 pagi.

Sementara itu di Tumpat, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta maaf kepada ibu bapa dan murid-murid untuk kejadian itu dan berjanji ianya tidak akan berulang.

Menteri Pelajaran Kedua Datuk Seri Idris Jusoh turut memohon maaf melalui Twitter kepada semua pelajar tahun enam murid untuk kebocoran kertas berkenaan.

"Saya amat kesal di atas kebocoran kertas soalan Sains UPSR," katanya.

No comments:

Post a Comment