expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

MOTO


Translate

05 September, 2014

TERSELAMAT KERANA PURA-PURA MATI


Tentera Iraq selamat dari pembantaian massal ISIS. ©the Independent 

Seorang tentera Iraq bernama Ali, 23 tahun, selamat dari salah satu pembantaian massal kelompok militan Negara Islam Irak dan Syria (ISIS). Ketika pembantaian dilakukan dia menjatuhkan diri ke tanah dan berpura-pura mati dalam keadaan telungkup.

Menurut laporan lembaga pembela hak asasi Human Right Watch, ISIS mengeksekusi massal sekitar 770 orang di lima lokasi di Tikrit setelah menguasai kota di utara Iraq itu pada Jun lalu, seperti dilapor surat khabar the Independent, Rabu (3/9).

Ali ditangkap ISIS pada 12 Jun lalu bersama ribuan orang lainnya pada pukul 11 ketika mereka mencuba lari di jalan utama dari sebuah markas tentera.

Sejumlah tentera lain sudah menyarankan dia untuk memakai pakaian awam supaya tidak ketahuan oleh militan ISIS.

Ali mengatakan dia termasuk salah seorang tahanan yang dimasukkan ke dalam kontainer kapal di sebuah tempat di Tikrit sebelum dibawa keluar bersama kelompok terdiri dari sepuluh orang pada pukul 17.00. Mereka kemudian dibariskan untuk ditembak pistol secara bergantian.

Ali menyampaikan ceritanya kepada HRW, dia langsung berbaring berpura-pura mati ketika peluru militan ISIS sebenarnya meleset tidak mengenai dia. Dia lalu menunggu berjam-jam sebelum lari di kegelapan malam.

Ali kemudian bersembunyi di antara rimbun alang-alang selama beberapa hari sebelum akhirnya dia berhasil menghubungi HRW. Ali kini berada di luar wilayah ISIS dan dalam keadaan selamat.

No comments:

Post a Comment