expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

30 December, 2014

BADAK TERKEJUT LOMPAT SAMPAI PATAH KAKI


Seekor badak air yang dibawa dalam sebuah trak tiba-tiba menjadi terkejut lalu melompat keluar dari orang kenderaan itu hingga menyebabkan kakinya patah.

Penduduk kawasan tersebut yang terperanjat melihat keadaan itu pula terus membuat laporan bahawa mereka melihat seekor dinosaur yang terlepas.

Rakaman video menunjukkan haiwan besar itu terbaring di atas jalan raya dengan cecair putih meleleh keluar dari matanya selepas ia melompat melalui tingkap trak dan mendarat di atas sebuah kereta sebelum terjatuh ke atas jalan raya.

Bunyi kuat daripada hentakan badak tersebut membuatkan orang ramai yang terkejut rakyat berpusu-pusu untuk melihat haiwan itu dan terus menghubungi polis di daerah Miaoli, Taiwan.

Seorang wanita yang menyaksikan kejadian itu berkata bahawa dia berlari keluar dari rumahnya setelah mendengar kemalangan itu dan menyangka dia melihat dinosaur yang terbaring di atas jalan raya.

Pemandu trak berkenaan memberitahu pihak akhbar bahawa dia melihat badak tersebut 'terbang' dari kenderaan itu selepas mendapat ia terkejut dan ketakutan dalam perjalanan.

Badak bernama 'A Ho' yang cedera itu terbaring di atas jalan raya selama beberapa jam sebelum diletakkan ke dalam bekas kargo dan dibawa balik ke ladangnya di pusat bandar Taichung.

Pihak berkuasa Taiwan berkata pemilik haiwan itu boleh dikenakan denda sehingga Taiwan $ 75,000 (RM 8402.04) kerana melanggar undang-undang perlindungan haiwan kerana badak itu mengalami patah kaki dan kerosakan gigi.

No comments:

Post a Comment