expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

31 December, 2014

DIPENJARA 13 TAHUN KERANA MAKAN HARIMAU


Seorang ahli perniagaan dari China telah dijatuhkan hukuman penjara kerana satu jenayah yang jarang berlaku, iaitu memakan daging harimau.

Tertuduh yang merupakan seorang pemaju hartanah yang kaya, telah dijatuhi hukuman penjara selama 13 tahun selepas dia didapati beliau telah membeli dan memakan tiga ekor harimau selain meminum darah haiwan itu.

Pihak pendakwa memberitahu mahkamah di wilayah Guangdong di selatan China yang  lelaki bernama Xu itu mempunyai hobi luar biasa iaitu memanggang tulang harimau, menyimpan kuku dan zakar harimau, harimau makan daging dan minum darah harimau.

Polis menemui 8 keping daging dan tulang haiwan berkenaan dari peti sejuk di rumah tertuduh. Beberapa keping daging itu kemudiannya dikenal pasti sebagai beberapa bahagian harimau, termasuk zakarnya. Mereka juga menemui 16 ekor cicak tokek dan seekor ular tedung.

Tulang harimau telah lama menjadi bahan istimewa dalam perubatan tradisional Cina. Ramai orang Cina percaya bahawa zakar dan tulang harimau serta beberapa haiwan lain boleh meningkatkan keupayaan seksual lelaki walaupun tiada bukti saintifik yang menyokong dakwaan tersebut.

Sebelum ini, pihak berkuasa banyak menemui daging yang disimpan di dalam peti sejuk bebrapa restoran.

Selain menghadapi hukuman penjara, Xu juga didenda $ 250,000 (RM 874650.00). Mahkamah juga menjatuhkan hukuman kepada 15 lagi individu yang telah bersubahat dengan Xu ke penjara bagi tempoh antara 5 dan 6 tahun setengah selain mengenakan denda. Mereka telah membuat rayuan namun tewas di mahkamah yang lebih tinggi.

Ahli perniagaan itu telah mengetuai aktiviti menangkap harimau. Dia juga telah 3 kali mengeluarkan sejumlah wang yang besar untuk perjalanan ke Leizhou di Guangdong bagi bertemu pemburu haram yang telah menjerat harimau.

Haiwan-haiwan itu dibunuh dan dikerat di hadapannya, Salah satu aktiviti proses penyembelihan harimau itu telah dirakamkan menggunakan telefon bimbitnya dan rakaman berkenaan kemudiannya berjaya diperolehi oleh pihak polis.

Mahkamah berkata 15 yang tertuduh disabitkan dengan kesalahan mengedarkan produk haiwan liar berharga dan terancam secara haram serta mengakibatkan kemusnahan habitat.

No comments:

Post a Comment