expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

08 July, 2014

KEMBAR SIAM TERTUA KINI BERUSIA 62 TAHUN



Kembar siam, Donnie dan Ronnie Galyon diraikan sebagai kembar siam tertua di dunia dalam satu majlis khas yang diadakan untuk mereka. Majlis khas itu diadakan dengan sambutan meriah di kampung halaman mereka di Beavercreek, Ohio.

Donnie dan Ronnie Galyon telah mencecah usia 62 tahun dan ini menjadikan mereka kembar siam tertua yang hidup dan dijangka melepasi jangka hayat satu lagi pasangan kembar siam Chang dan Eng Bunker, yang hidup sekitar 1811-1874. Rakan-rakan dan penyokong Galyons mengadakan majlis itu lengkap dengan kek dan sundae strawberi.

Galyons bercantum pada tulang dada dan berkongsi organ-organ badan yang lain, yang menjadi masalah empat tahun lalu apabila Ronnie diserang sejenis virus dan ia turut menjejaskan kesihatan Donnie juga.

Dr Glenn Kwait yang telah merawat kembar siam itu selama dua dekad berkata ia tidak pernah didengari di mana kembar lelaki jenis ini mampu bertahan selama adik-beradik Galyon ini.

Kembar siam ini merancang untuk memecahkan Guinness Book of World Records sebagai kembar siam paling lama hidup apabila mereka mencecah usia 63 tahun pada bulan Oktober ini.

Menurut laman web Guinness, kembar paling lama hidup, Giacomo dan Giovanni Battista Tocci dari Itali, dilahirkan pada tahun 1877 dan meninggal dunia pada usia 63 tahun.

No comments:

Post a Comment