expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

11 July, 2014

SERANGAN UDARA ISRAEL KORBANKAN LEBIH BANYAK NYAWA RAKYAT PALESTIN


Serangan udara Israel di Gaza membunuh empat lagi rakyat Palestin sebelum subuh pada hari Jumaat, menjadikan jumlah kematian daripada serangan empat hari itu kini sekurang-kurangnya 85 orang, manakala roket Palestin terkena sebuah kapal tangki bahan api di stesen petrol Israel yang menyebabkan satu kebakaran besar.

Pemimpin Israel, yang bertekad untuk menamatkan serangan roket Palestin dalam negara Yahudi itu, telah memberi bayangan bahawa mereka boleh mengarahkan pencerobohan tanah pertama melalui pantai dalam tempoh lima tahun. 20,000 pasukan simpanan tentera telah dikerahkan.

Tentera Israel berkata ia melancarkan serangan terus dari laut dan udara pada awal hari Jumaat tanpa sebarang maklumat lanjut.

Serangan udara di sebuah rumah di Bandar Gaza membunuh seorang lelaki yang dinyatakan oleh pegawai-pegawai Palestin sebagai doktor dan ahli farmasi. pasukan perubatan dan penduduk berkata pesawat Israel juga mengebom sebuah rumah tiga tingkat di bandar selatan Rafah, membunuh tiga orang. 

Serangan ke Israel setakat ini tidak menyebabkan kematian kerana sebahagiannya berjay dipintas oleh sistem pertahanan udara Israel, Iron Dome yang dibiayai Amerika. 

Walau bagaimanapun, lapan orang telah tercedera dan seorang kini dalam keadaan yang kritikal hasil daripada serangan roket pada hari Jumaat yang melanda sebuah kapal tangki bahan api di sebuah stesen minyak di bandar pelabuhan Israel Asdod, kata seorang jurucakap perkhidmatan kecemasan.

No comments:

Post a Comment